Is Swapfiets het geld waard?

Je struikelt er tegenwoordig over in elke stad; de Swapfiets. Overal in Nederland zie je de fietsen met de blauwe voorband. Een simpel maandelijks abonnement met de garantie dat je altijd een werkende fiets hebt. Maar hoe goed is die deal? En kan je niet beter gewoon een fiets kopen?

Wat kost een Swapfiets?

Om de opties te vergelijken moeten we eerst maar eens kijken wat je betaalt voor zo’n Swapfiets. Er zijn tegenwoordig drie verschillende versies van het abonnement. De goedkoopste versie zie je waarschijnlijk het vaakst. Deze standaard stadsfiets kost € 16,50 per maand.

Als je een iets uitgebreidere versie wilt, dan krijg je 7 versnellingen en handremmen erbij voor totaal € 19,50 per maand. 

En als laatste is er nog de elektrische variant, voor € 75 per maand. Ook met versnellingen en handremmen, trouwens.

Wanneer wordt een Swapfiets duurder dan normale fiets

Voor € 16,50 krijg je dus al een fiets voor de deur geleverd, maar dat bedrag ga je elke maand weer moeten betalen. Je gaat dus ook een keer een punt bereiken waar je swapfiets duurder wordt dan een normale fiets.

Om dit te vergelijken heb ik online gezocht naar vergelijkbare fietsen en een gloednieuwe vergelijkbare stadsfiets kost ongeveer € 400.

Na 2 jaar swapfietsen ben je € 396 kwijt, dus de maand daarop ben je duurder uit dan wanneer je een vergelijkbare nieuwe fiets zou aankopen.

Maar het onderhoud dan?

Het is niet helemaal eerlijk om alleen te kijken naar de prijs van de fiets, dacht ik. Met een abonnement bij Swapfiets krijg je namelijk meer dan alleen een fiets. Het is ook de garantie dat je altijd een werkende fiets hebt, dus onderhoud zit ook bij de prijs in. 

Kosten van onderhoud variëren natuurlijk per fiets en per gebruiker, dus het is wat lastig om in te schatten hoeveel het onderhoud van een fiets kost.

Ben dus even op onderzoek uitgegaan.

Als ik de Fietsersbond mag geloven zijn de onderhoudskosten van een nieuwe fiets tegenwoordig erg laag. Fietsbanden zijn de laatste 10 jaar blijkbaar zo verbeterd dat ze op z’n minst drie jaar meegaan. En zelfs zes jaar als je ze goed op spanning houdt.

Een dichte kettingkast helpt ook nog om de ketting lang te beschermen, dus drie jaar rondfietsen op een nieuwe fiets moet zeker lukken. 

En als zo’n fiets gestolen wordt?

Dan krijg je gewoon een nieuwe! Maar, afhankelijk van hoe goed je ‘m op slot hebt gedaan, moet je wel een eigen risico betalen. De volgende prijzen zijn allemaal voor het goedkoopste abonnement.

Als je ‘m helemaal netjes op slot had staan, kost het je maar € 40,- eigen risico. Netjes op slot betekent in dit geval dat je het kettingslot en het ringslot gebruikt hebt.

Heb je de insteekketting van het kettingslot niet gebruikt, komt daar nog een nalatigheidstoeslag van € 60,- bovenop. Totaal ben je dan € 100,- kwijt door de diefstal. 

Als je de sleutel niet meer hebt gaat Swapfiets er vanuit dat je de fiets helemaal niet op slot hebt gedaan en mag je € 350,- aftikken. 

Maar wie steelt er nou zo’n herkenbare fiets? Als we Swapfiets mogen geloven, komt het nog wel vaak voor. Ze melden daar wel bij dat bijna in de helft van de vermissingen de eigenaar van de fiets gewoon niet meer weet waar hij de fiets heeft neergezet.

Ze lijken ook zo op elkaar allemaal…

Ga voor tweedehands

Als je echt goedkoop wilt fietsen, is een tweedehands fiets naar mijn mening de beste optie. Als je simpel onderhoud dan ook nog zelf doet ben je uiteindelijk helemaal goedkoop uit. 

Het scheelt natuurlijk als de fiets die je koopt niet op het punt staat uit elkaar te vallen. De Fietsersbond heeft gelukkig een aantal tips uitgeschreven, waar je op kunt letten bij het kopen van een tweedehands fiets. Zo is het natuurlijk slim om even de remmen en lichten te testen, maar check bijvoorbeeld ook de kabels van de rem en de slijtage bij de remblokjes. De hele lijst vind je hier.

Een goed kettingslot erop en over diefstal hoef je je ook geen zorgen meer te maken! 

Waarom zou je nog voor een Swapfiets kiezen?

Hoe ingewikkeld je de berekeningen ook maakt, na een aantal jaar heb je met je eigen fiets het Swapfietsabonnement terugverdiend. En nog een stuk sneller als je een goede tweedehands fiets op de kop tikt.

Je maakt aan het begin dus wel even hoge kosten om de fiets te kopen. En daarnaast weet je nooit zeker wanneer je geld kwijt zal zijn aan onderhoud.

Een groot voordeel van dit abonnement is dat je precies weet waar je aan toe bent.

Je bent elke maand hetzelfde bedrag kwijt en weet dat je daarvoor een werkende fiets in je bezit hebt. En zolang je je fiets altijd goed op slot zet, is de kans klein dat die gestolen wordt. Mocht dat toch een keer gebeuren weet je ook dat je maar € 40,- kwijt bent.

Nooit meer zwarte vingers omdat je ketting ermee ophoudt, geen bezoekjes aan de fietsenmaker meer en zeker weten wat je elke maand betaalt.

Swapfiets is na verloop van tijd altijd duurder, maar je krijgt er wel een compleet zorgeloos pakket voor terug.

Disclaimer: Ik ben geen professioneel adviseur. Je bent zelf verantwoordelijk voor enige schade geleden door opvolgen van advies of navolgen van informatie op deze site. De informatie op deze site is is informatief bedoeld en is mijn persoonlijke mening, geen financieel- of beleggingsadvies. Beleggen kent risico’s. Je kunt je inleg verliezen. Dit bericht bevat mogelijk affiliate links.

Plaats een reactie